Turismeudviklingen i Nepal

Nyheder fra trekkingindustrien i Nepal efteråret 2003

Nepal står i et strukturelt vadested, men midt i landets værste krise med politisk kaos kommer der små turistmæssige lyspunkter, som desværre ikke har fået den omtale som rimeligt er.

Jeg var i sommeren 2003 til en konference om Himalaya økoturisme og turismens udvikling arrangeret af Trekking Agents Association Nepal, TAAN. Der kom adskillige forslag på bordet, både rent strukturelt omkring hvem der skal have hvilke opgaver og hvordan man undgår at det gøres dobbelt. Hvordan indtægterne fordeles mere ligeligt, kulturel årvågenhed, hensyntagen til nærmiljø osv. Men en af de største diskussioner var de nyåbnede trekkingområder og hvordan det skal administreres – og hvordan man overhovedet får turisme der ud. Uden at komme nærmere ind på konferencen vil jeg her ganske nævne de nye områder og de muligheder det måske medfører.

Tiltrængt tiltag

Tiltaget har været undervejs i årevis, men er først nu modnet i turistministeriet, måske grundet den stærkt faldne turismeindtægt siden juleaften 1999. For at beskrive tilstanden i trekkingindustrien, der kun dækker omkring 30% af Nepals besøgende, kommer her lidt statistik:
Der var knap 90.000 trekkere i år 2000. Dette tal faldt til 66.000 i 2001 og yderligere til 40.000 i 2002. Trenden fortsatte de første måneder af 2003, trods der har været god stigning i antallet af turister siden marts.
Et godt eksempel er Everest-området, som er et af kraftcentrene i Nepals trekkingindustri. Her var 23.000 trekkere i 2000 (samme antal som på Kilimanjaro) og kun 13.800 i år 2002.
Før så populære områder som Jiri til Lukla og Phaplu i det sydlige Solu er stort set ørkenlagt; der kommer ikke en turist.
Det er folks levebrød vi taler – og mange menneskers. Hele vejen ned gennem turismens fødekæde gør det voldsomt ondt, hvilket skærper problemerne. Specielt hos bærerne, der er arbejdsløse i hobetal. Og for at gøre ondt værre bliver de samtidig tvangsindskrevet til at arbejde for maoisterne – og derefter forfulgt af politi og militær. Men også transportsektoren, fødevareindustrien og bønderne mister penge. Det så lovende ud fra marts og frem til september/oktober, men tendensen er igen faldende, om end heldigvis ikke til samme niveau som i starten af året.

De nye områder

  • Darchula på vestgrænsen til Indien. Her ligger Byash Himal med bjergene Api og Saipal samt det tidligere så berømte Tinker La.
  • Limi og Nalakankar Himal i Nepals nordvestligste del på grænsen til Mt. Kailash.
  • Nar og Phu, det gamle karavaneland mod Tibet nord for Pisang og øst for Mustang
  • Khumbu nord for Thame op mod Nangpa La samt Renjo La, passet der fører til Gokyo
  • Sankuwasava med herlighederne Kimathanka, Chepuwa, Hatiya og Topke Gola
  • Kanchenjunga med Walungchung Gola og salthandelskaravanebyerne der ligger op mod grænsen til Tibet

Kort sagt, nogle store brag af steder, som fint kan kombineres med mere klassiske trekkingture, hvis det er ønsket. Eneste krav er at man er på organiseret trekkingtur.

Så kridt skoene, snør snørebåndene og kom af sted, både det klassiske Nepal og de helt nyåbnede områder ligger og venter. Lige så gør Nepaleserne.

God tur!

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål. Se vores Privatslivspolitik
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Hjemmeside

CAKEPHP - 1 uge

Hjemmesiden bruger denne cookie til at huske den besøgende. På webshops bruges den fx. til at huske brugerens kurv.

CakeCookie[vmcmsPersonalizedNodes] - 5 år

Hjemmesiden sætter denne cookie, for at huske hvilke sider der er blevet vist, for senere at kunne fremhæve disse sider.

catalog-travel-ids - 180 dage

Denne cookie bruges til at huske hvilke rejser der er blevet tilføjet kataloget.

Cookie-indstillinger

CakeCookie[vm-gdpr] - 1 måned

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-Indstillinger.

CakeCookie[vm-gdpr-accept] - 1 måned

Angiver om cookie-indstillinger er blevet gennemgået / accepteret.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - 1 dag

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

gwcc - 90 dage

Google Website Konvertering af opkald.Google Analytics samler oplysninger, der gør det muligt for at forstå interaktioner med Googles websteder og i sidste ende forbedre brugeroplevelsen for bedre at kunne betjene dig som bruger.

Google Tag Manager

_dc_gtm_UA-# - Slettes når browseren lukkes

Bruges af Google Tag Manager til at kontrollere opstarten af Google Analytics-koden. # = ID fra Google Analytics.

Facebook Pixel

fr - 118 dage

datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - Facebook-cookies oprettes, når du har været på Facebook og besøger vores hjemmeside. Dette gør det muligt for Facebook at tilpasse mulige annoncer eller indlæg baseret på din browseradfærd. Alle cookies foruden datr (2 år), lu (2 år) udløber efter sessionafslutning. Denne cookie bliver brugt til at målrette annoncer på Facebook.

Google Adwords

test_cookie - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at tjekke, om browseren understøtter cookies.

IDE - 1 år

Bliver brugt af Google til at registrerer og sende information omkring hjemmesidens brugere og deres handlinger efter de har fået vist reklamer, for bedre at kunne vise reklamer til den enkelte bruger

OptinMonster

_omappvp - 11 år

OptinMonster bruger denne cookie til at se om brugeren har besøgt hjemmesiden før.

_omappvs - Slettes når browseren lukkes

OptinMonster bruger denne cookie til at se om brugeren har besøgt hjemmesiden før i sessionen.

om-session-pageviews - Slettes når browseren lukkes

OptinMonster bruger denne cookie til at tælle antallet af sidevisninger.

om-session-start - Slettes når browseren lukkes

OptinMonster bruger denne cookie til at se hvor langt tid brugeren bruger på en side.