Toubkal trek

Skrevet af:

Jeg vil lige give en kort tilbagemelding om vores Toubkal-trek i sidste uge. Vi havde en helt fantastisk rejse – det var en kæmpe oplevelse på alle måder. Naturen, kulturen, bjergene, menneskene … alt er røget ind som stor formueværdi på oplevelseskontoen! :)

Det var et helt igennem fantastisk trek. Vi blev ind imellem udfordret fysisk – det var temmelig lange vandredage – men det var absolut på den gode måde. At slå lejr, sove i telt, spise ude eller i madteltet siddende på tyndslidte madrasser, stå op midt om natten og se den flotteste stjernehimmel ever – alt det var nyt for os, så også her er vi blevet nogle helt nye oplevelser rigere.

Vi var rigtig heldige med vejret. Efter sigende havde det været meget dårligt ugen forinden. På trekkets anden dag – den første nat i telt – havde vi et døgn med tåge og regn, hvor alt var klamt og vådt, og vi kunne ikke se en pind – men så skiftede vejret, og det blev igen høj sol og knivskarpt og klart. Topdagen var så flot, som den overhovedet kunne være. Det var en temmelig hård tur – den stejle stigning på ca. 1000 meter op og så ned igen i skiftevis blokmark og løse sten trak tænder ud. Vi klarede det på omkring 5 timer. Og så valgte vi at fortsætte om eftermiddagen til templet Sidi Chammharouchi stedet for at overnatte endnu en nat ved Toubkal Refuge. Så vi var godt trætte den aften! Men det var en fantastisk flot dag.

Vi mødte meget få mennesker på turen. Lige ved og omkring Toubkal Refuge var der andre trekkere, men det var ikke ret mange (vi havde toppen helt for os selv), og de andre dage mødte vi næsten ingen ud over de lokale, vi så i landsbyerne.

Ud over guiden havde vi to hjælpere med på turen – en kok og en fyr, der hjalp med teltet og i det hele taget gik til hånde, hvor det var nødvendigt. Alle tre gjorde det rigtig godt. Vi var fuldt ud tilfredse med guiden, og vi var ret overraskede over, hvor punktlig han var. Når han sagde, at vi skulle starte kl. 7 om morgenen, så startede vi kl. 7 præcist. Det gjaldt hele vejen igennem – der var virkelig styr på det! Og så vil vi især gerne nævne vores kok, der ikke kunne mange ord på engelsk eller fransk, men som med fagter og smil virkelig gjorde alt i sin magt for at gøre det hele så godt for os som overhovedet muligt.

Og ellers funkede logistikken, som den skulle. Afhentning i lufthavnen, kørsel til Marrakech efter endt vandring samt afhentning, da vi skulle til lufthavnen igen. Vi følte os helt igennem trygge og i gode hænder. Det var en rigtig god idé at have en ekstra dag i Marrakech, så vi havde tid til at få set et par sights, slendre rundt i soukerne, fornemme stemningen, lydene og lugtene. Riad Monceau var et dejligt sted at bo efter endt vandring – tiltrængt luksus på den hyggelige måde.

Så alt i alt en pragtfuld og vellykket tur i et dramatisk og spektakulært landskab. Så er der kun tilbage at begynde at overveje, hvor vi skal hen næste gang!