Højder, højdetilvænning og akklimatisering

Hvordan undgår du højdesyge – om højdesyge, forebyggelse og gode råd om akklimatisering og højdetilvænning i Nepal, på Kilimanjaro, i Himalaya og Andesbjergene

Vores højdeerfaring og planlægning af rejser, trekkingture og ekspeditioner i store højder er resultatet af mere end 25 års erfaring i og med bjergene på egen krop – og vi er ikke færdige endnu. Derfor har vi udviklet et graderingssystem baseret på hver enkelt rejses højde samt mulighederne for akklimatisering. Vores graderingssystem indgår som et væsentligt parameter i planlægningen af alle vores ture over 3.000 meter.

Hvis det er første gang, du skal højt op i bjergene, kan højdeproblematikken nå mytiske dimensioner af samme proportion som de bjerge, du skal besøgte, og det kan være med til at ødelægge turen. Kipling Travels medarbejdere har selv dyrket bjergene med trekking og bjergbestigning på allerhøjste niveau – flere af vores guider har sågar været på 8.000 meter-ekspeditioner (to af dem er Everest-bestigere) – og netop den erfaring ligger til grund, når vi udvikler vores rejser og gradueringssystem.

Planlægning – højder kræver tid

Når vi planlægger vores rejser, har højden en afgørende betydning. Derfor vil du ofte se, at vi har tilføjet en ekstra dag i programmet eller valgt en alternativ rute for at sikre den bedst mulige akklimatisering. Og hvor det er muligt, lægger vi også dagture i højden ind – alt sammen for at sikre, at din tur bliver en succes.

Højdetilvænning, akklimatisering, højdesyge, ødemer og andre tekniske betegnelser kan virke afskrækkende og uforståelige. Men at forstå højdens betydning på den menneskelige krop og psyke er stadigvæk et medicinsk speciale med mange ubekendte faktorer. Vi har derfor gennem tiderne været nødt til at drage vores egne erfaringer på talrige rejser og ekspeditioner.

De fleste mennesker er af gode årsager ikke trekkere eller bjergbestigere og har derfor ikke samme højdeerfaring som os. Men den gode rejse, trekkingtur eller ekspedition kræver den bedst mulige akklimatiseringsplan. Derfor finjusterer vi løbende vores graderingssystem, så det fungerer som brugbare redskaber ved valg af din næste tur.

Lidt omkring højder og akklimatisering

Himalaya, Kilimanjaro og Andesbjergene begynder lidt populært sagt først for alvor, hvor Alperne holder op. For eksempel ligger Everest Base Camp i mere end 5.400 meter – omtrent 1.000 meter højere end Matterhorn i Schweiz! Det kan indebære en risiko for højdesyge, som også bliver kaldet AMS (Acute Mountain Sickness) samt i de værre former HAPE samt HACE, der er hhv. lunge- og hjerneødemer. Der forskes livligt i problematikken omkring menneskers tilvænning til højden, men man kender endnu ikke nøjagtigt til mekanismerne. Man ved, at det ikke direkte har noget med kondition og fysisk form at gøre – det kan ramme selv den mest veltrænede (og gør det ofte), hvis man overbelaster sig selv i stor højde.

Forebyg højdesyge

Populært sagt findes der tre måder at forebygge højdesyge effektivt på: gå langsomt, gå langsomt og gå langsomt. Derudover bør du drikke rigeligt (vand og te, ikke alkohol). Du bør tage to hviledage, inden du når 5.000 meter, og det er klogest ikke at stige mere end 500 meter om dagen over 3.000 meter, selvfølgelig i det omfang overnatningsmulighederne tillader det. Af og til er der dog alligevel rejsende, der føler de lette symptomer som hovedpine, appetitmangel og søvnløshed, men det går ofte hurtigt over med den rette akklimatiseringsplan/program for højdetilvænningen.

De sværere symptomer inkluderer ekstrem træthed, svær hovedpine, svimmelhed, opkastning. Indfinder de symptomer sig, er det på høje tid at søge hjælp til at komme ned. Også hvis du skal bæres ned midt om natten! Der findes nemlig også kun tre virkelige effektive midler at blive rask på: gå ned, gå ned og gå ned.

Medikamentet Diamox kan hjælpe med at ”kickstarte din akklimatisering – måske sågar forebygge og delvis behandle højdesyge. 125 mg morgen og aften, men vi kan ikke anbefale det til en normal trekkingtur, hvor akklimatiseringen bør være i orden (= hviledage nok). Lad være med at være unødigt bekymret. De fleste vandrere og trekkere har ingen problemer – altså såfremt ens rute er gennemtænkt og veltilrettelagt.

Du er altid velkommen til at kontakte Kipling Travel for nærmere oplysninger om turenes sværhedsgrad.