Afrejse fra København
Læs mere
Ankomst Beijing og Peking And til middag
Læs mere
Beijing
Læs mere
Sommerpaladset og mod Tibet
Læs mere
Himmeltoget - med verdens højeste jernbane til Tibet
Læs mere
Himmeltoget - Golmud over Tanggula La 5.072 meter til Lhasa
Læs mere
Lhasa, Potala paladset og den gamle bydel
Læs mere
Lhasa, Jokhang, klostre og folkeliv
Læs mere
Fra Lhasa til Gyantse
Læs mere
Gyantse og til Tibets næststørste by, Shigatse 3.900 meter
Læs mere
Mod det høje Himalaya og Shegar 4.300 meter
Læs mere
Rongbuk-klosteret for foden af Mount Everest 5.000 meter
Læs mere
Nyt land – det store Centraltibet
Læs mere
Over grænsen til Nepal og Battar, Trisuli
Læs mere
Fra Langtangs forbjerge til Kathmandu
Læs mere
Fascinerende Kathmandu
Læs mere
Kathmandu-dalen
Læs mere
Ankomst København
Læs mere
Inkluderet
Fly og transport
Overnatninger
Mad
Oplevelser
Praktisk
OBS: Ingen ekspeditionsgebyr: Kipling Travel lægger ikke faktureringsgebyr oveni rejsernes pris
Ikke inkluderet
Tilkøb
Gruppestørrelse: 10-18 deltagere
Gruppestørrelse - altid små grupper:
Som altid kører vi med små grupper. På denne rejse vil der maksimalt være 16 deltagere. Dette giver en større fleksibilitet end på grupper på 20-30 deltagere, hvor der går megen tid med logistik, og hvor det kan være svært sågar at høre guiderne. Derfor mener vi klart, at det er et kvalitetsstempel at tilbyde små grupper.
Type: Kultureventyr med dansk rejseleder
Fysisk form: Der kræves ikke nogen særegen god fysik for at kunne deltage på kulturrejsen, men det skal samtidig bemærkes at det en forudsætning at man er i almindelig god fysisk form og for at kunne besøge de mange steder spændende undervejs, skal man kunne gå og klare sig ved egen hjælp.
Vejret: Lhasa Dette program giver den bedst mulige indsigt i Kina-Tibet-Nepal-rejsen. Det skal bemærkes, at dette er en adventure-kulturrejse som ydermere foregår i Tibet, hvorfor der ganske enkelt vil komme ændringer under rejsens forløb.
Du er altid velkommen til at kontakte Kipling Travel for yderligere oplysninger.
Tibet er et fantastisk rejseland men ikke et turistland i normal forstand
Derfor har vi følgende kommentarer til rejseprogrammet, som er baseret på knap 30 års intensiv rejseerfaring i Tibet. Vi har rejst Tibet tyndt og kender til de store problemer med at arrangere rejser på verdens tag - for Tibet er ikke et normalt turistland.
Vi arbejder med tibetanske guider og har en god lang erfaring i akklimatisering og højdetilvænning.
Velkommen til en mildt sagt fantastisk rejse.
Engang var Tibet alle eventyreres drømmemål – og er det vel stadig på sine egne præmisser. Dagene med et feudalt præstestyre er ovre, men slemt er blevet mange gange værre siden da. Tibetanerne lever i et besat land med apartheid-lignende tilstande. Desværre for et af verdens mest forunderlige kulturfolk har det ingen udsigt til at ændre sig. Det er paradoksalt og sørgeligt, at Tibet nu er regeret af et folk, der under påskud af en befrielse, ikke har den mindste interesse i landets rige kulturarv, religion og sprog. Regimet er hårdt og ubarmhjertigt. At tibetanerne alligevel har bevaret både sprog, religion og kulturel identitet er et mirakel – og tager man ud på landet vil man opleve det selv, endda på allernærmeste hold.
Tibet er IKKE et normalt turistland – eller i alle fald ikke i gængs forstand. Vi har på vore ganske mange rejser i Tibet siden starten af 90’erne oplevet så mange småproblemer og modvilje fra officiel hånd, at man bør vide det hjemmefra. På mange måder er Tibet et ”hårdt” og besværligt rejseland, hvor der let kan komme ændringer undervejs – stol trygt på det! Derfor bedes du læse følgende igennem - igen :-)
Himalaya begynder først for alvor, hvor Alperne holder op. De fleste rejser i Nepal involverer nødvendigvis ophold i store højder. Dette kan bevirke en risiko for højdesyge, kaldet AMS (Acute Mountain Sickness). Der forskes livligt i problematikken omkring menneskers tilvænning til højden, men man kender endnu ikke nøjagtigt til mekanismerne omkring højdesyge. Man ved, at det ikke direkte har noget med kondition eller alder at gøre, og at det kan ramme selv den mest veltrænede. Det rammer i særdeleshed, hvis man overbelaster sig selv i stor højde og ikke drikker vand nok.
Du kommer meget hurtigt over 3.000 meter, faktisk allerede på toget fra Beijing. Tag det roligt de første dage og drik rigeligt.
Der er altid et par stykker, der føler de lette symptomer som hovedpine, appetitmangel og søvnløshed, men det går ofte meget hurtigt over. Sørg dog altid for at tale med guiden/turlederen inden der bliver alvorligt. Vær ærlig og rolig, hovedpine er almindeligt. De sværere symptomer inkluderer træthed, svær hovedpine, svimmelhed og opkastning. Årsagen til disse symptomer er bl.a. ødemdannelser (vandansamling i kroppen; specielt lungerne og hjernen).
Du bør altid medbringe Diamox, der til en vis grad kan forebygge og afhjælpe milde højdeproblemer.
Toget er designet til at kunne klare turen i højderne, dels med ekstra motorkraft og dels med ekstra ilt, der kommer ud gennem ventilationssystemerne. Skulle der opstå højdeproblemer undervejs, er der ilt-tilgang i hver kupe over sengen – og togpersonalet hjælper med masken, hvis det skulle blive nødvendigt.
Som overalt i Kina er der flere klasser. Dels Hard Seat – altså siddepladser og dels Sleeper med 6 mands kupe og Soft Sleeper i 4-mands kupe. I begge kupeer er der et lille bord og fin udsigt undervejs fra de store vinduer. Der er fri adgang til (sikker) kogt vand i mellemgangen nær vaskefaciliteterne. Og der er toiletter i hver ende af toget (husk toiletpapir). Det ene toilet er som oftest bare et hul i gulvet. De kan være godt snavsede, men er ellers velfungerende.
Der er en pæn spisevogn i toget og et måltid mad koster 8-15 USD. Personalet taler ikke engelsk og menuen er på kinesisk. Men tag det som en oplevelse. Maden er simpel, men helt i orden. På stationerne er der tid til at gå ud og købe lidt snacks og drikke. Det er en rigtig god ide at medbringe et krus eller glas til te eller kaffe, da der er gratis kogt vand ombord – for husk at drikke rigeligt med væske efter Golmud.
Fra Beijing tager turen ca. 40-42 timer, og rejseplanen er indrettet således, at den flotteste del fra Golmud til Naqu køres sidste dag. Golmud er porten til TIbet, og når man vågner op på togturens sidste dag, er man på den tibetanske højslette. Alt i alt er det en lang men meget spændende tur på tværs af Kina, og undervejs oplever vi kineserne i deres hverdag på vores vej til verdens tag.
Kineserne regner med at fortsætte linien til Nyingchi i øst og Shigatse i vest - og på overskuelig sigt, endda til Yadong på grænsen til Sikkim og Indien – samt til Kyirongdalen på grænsen til Nepal og sågar til Darchen ved Mt. Kailash.
Selve strækningen fra Xining til Lhasa er 1.956 km, hvoraf de 960 km. er i 4.000 meters højde. Strækningen kommer op i 5.072 meters højde i Tanggula La, og den er dermed verdens højeste beliggende jernbane.
Pladsreservationer og billetter til Tibet toget
Billetterne på T27 bliver revet væk, ofte af partifunktionærer etc. Ydermere åbner kineserne for udstedelser så sent som 10 dage før afgang, hvilket betyder, at vi ikke kan garantere pladserne før 10 dage før. Turen er baseret på turistklasse (sovevogn på anden klasse), da Soft Sleeper (første klasse) i 90% af tilfældene ikke er muligt at få fat i, grundet det store sorte marked, som er opstået i kølvandet på ruten. Kort sagt, regn med at komme på Hard Sleeper, der dog hverken er dårlig eller hård!
Himmeltoget er altså ikke ligetil – det er svært at få pladser og vi kan (som alle andre), intet fortælle om reel status før 10 dage før afgang. Kan vi ikke skaffe pladsen på den aftalte dag, kan vi undervejs blive tvunget til at bestille til dagen efter eller før den oprindelige rejseplan. Desuden kan vi ikke garantere hvilke pladser, der gives – om vi får kupe sammen eller ej. Det er en vigtig information, ikke ment for at skræmme, men fordi INGEN kan garantere pladserne førend tidligst 10 dage før togafgang. Der kan derfor teknisk set komme dagsændringer i programmet, hvis der kun er plads dagen før eller efter den programsatte dag.
Dette gælder også for vores grupperejser, hvor vi ikke kan garantere at alle sove i de samme kupeer, man kan blive spredt i flere kupeer.
Der kan komme dagsændringer fra Beijing til Lhasa – en dag før, en dag senere. Det er ikke ofte det sker, men i højsæsonen er det op mod en tredjedel af afgangene. Vi sørger selvfølgelig for at have ekstra rundture og betaler udgifter i den forbindelse. Dette er ikke for at jage skræk i livet på jer, men for at være ærlige omkring togsituationen til Tibet.
Til dato har alle vore utallige grupper - en eneste undtaget - dog kørt på den givne dato.
Vi har knap 30 års erfaring med rejser i Tibet. Ovenstående skal ikke ses som afskrækkende, vi vil blot gerne informere om de reelle forhold ved at rejse i Tibet. Men uanset hvad man bliver udsat for i Tibet, vil det altid stå som en helt unik oplevelse - selv med de problemer, man kommer til at opleve undervejs.
Tibet er kort sagt fantastisk.
Hotellerne i Kina er gode og gedigne turistklassehoteller. Det samme er gældnde i byerne i Tibet - Lhasa, Gyantse og Shigatse, hvor vi bor på hyggelige små hoteller med en god stemning. Det er bestemt ikke luksus, og vand og strøm kan svigte.
Længere ude på landet eksempelvis i Rongbuk, Shegar, Tingri og Kyirong, er der tale om meget simple hoteller. Her man skal en sjælden gang opleve at der hverken er varme eller nødvendigvis vand til bad. Derfor er det meget vigtigt at forstå at vi rejser på det tibetanske højplateau og ved Rongbuk i ca. 5.000 meters højde – altså så absolut på verdens tag. Derfor er der ikke nødvendigvis rent, ej heller er der varme.
Omvendt er det herude på landet, at Tibet opleves på den mest ægte måde – og det er meget spændende. Tag det derfor med et smil og nyd Tibets bedste egn – selvom det kan være decideret skident med dårlige toiletforhold og koldt. Men oplevelsen er mildt sagt stor - en gigantisk oplevelse blandt Himalayagiganterne i denne verden.