Oplev fantastiske Kina, Tibet og Nepal
Den store Transtibetanske rejse
Antal dage: 21
Priser fra: 29.998,-
Rejseform: Grupperejse

Se priser & book

Den store Transtibetanske rejse

Med himmeltoget fra Beijing til Lhasa i Tibet og tværs gennem Himalaya til Kathmandu

Oplev vores helt store Transtibetanske kulturrejse, hvor vi tager med Himmeltoget fra Kina til Lhasa og tværs gennem Himalaya til Nepal.

Kipling Travel var de første i Danmark der åbnede den store Transasien rejse, der mildt sagt er en eventyrlig kulturrejse, hvor vi rejser overland hele vejen.

Jernbanen mellem Beijing og Lhasa over det gigantiske tibetanske plateau, har gjort det muligt at besøge Tibet på den mest unikke måde. Navne som Himmeltoget og Shangrila Expressen lokker med en kombinationsrejse i unik særklasse.

 

Vi rejser gennem Kina, det nordlige Tibet og Lhasa for at slutte af med at krydse det høje Himalaya med tibetansk højlandskultur, klostre og ikke mindst Mount Everest. Fra det tibetanske højplateau krydser vi den i 2017 nyåbnede grænse ved Kyirong-dalen inden vi når frem til Kathmandu, Nepals meget spændende hovedstad, hvor vi oplever den sydlige Himalayakultur.

Velkommen til en Kipling-klassiker i verdensklasse - Kina-Tibet-Nepal rejsen med dansk rejseleder og max. 16 deltagere.



  • Oplev Himmeltoget fra Beijing gennem silkevejskina til Golmud og det tibetanske plateau til Lhasa
  • Lhasa, Gyantse og Shigatse - oplevelser i Tibets tre største byer
  • Tværs gennem Himalaya og den tibetanske højslette til Rongbuk klosteret
  • Mount Everest fra nordsiden og området ved base camp
  • Vi har en meget stor rejseerfaring i Tibet gennem 25 år 
  • Kathmandu og Kathmandu-dalen med omfattende program
  • Kiplings Store Transtibetanske rejse er blandt Asiens allerstørste kulturrejser med dansk rejselder 
1.

Afrejse fra København

Dag 1

Fra København flyver vi mod Kina og Beijing.

Mad er inkluderet på flyrejsen. 

2.

Ankomst Beijing og Peking And til middag

Himlens tempel

I Beijings lufthavn møder vi vores lokalguide, der står klar med et Kipling Travel skilt og kører os ind mod Beijings storcentrum og vores hotel. Beijing er med sine 15-18 millioner indbyggere hovedstaden i det enorme kinesiske rige og med ekspresfart på vej mod nye tider. Beijing er en fascinerende storby, der som store dele af Kina oplever en enorm udvikling i disse år. Byggeriet foregår i et tempo, hvor man taber pusten. Stort set dagligt opføres højhuse i 200 meterklassen. Tidligere tiders kommunistiske propaganda er for længst blevet afløst af allestedsnærværende billboards med reklamer for alskens produkter. I takt med byens udvikling tilhører det klassiske gadebillede med cyklende kinesere en hedengangen tid.

Beijing er en fabelagtig by på alle måder. Her opleves det nye Kina på bedste vis og indkøbsmulighederne er i absolut verdensklasse – men det klassiske Kina opleves i udpræget grad overalt. Jo, Beijing er en rejse værd i sig selv.

Vi slapper af inden middagen, hvor vi skal smage den berømte "Peking And", der kan relateres helt tilbage til Ming-dynastiet og stadig i dag er både en delikatesse og en tradition i Kina.

Aftensmad er inkluderet.

3.

Beijing med Den Himmelske Fredsplads og Den Forbudte By

Dag 3

Vi skal på byrundtur i hovedstaden.

Beijings hjerte er Tiananmen, Den Himmelske Fredsplads, der med sine 40 hektar er en af verdens største pladser. Her har flere historiske begivenheder fundet sted, blandt andet var her samlet 1 million kinesere for at vise Formand Mao den sidste ære i 1976, og det var også her at massakren i 1989 fandt sted. Pladsen domineres af facaden med porten ind til Den Forbudte By og en kæmpe fotostat af Formand Mao. På pladsen finder vi desuden Maos mausoleum, parlamentet og det kommunistiske partis hovedkvarter.
Umiddelbart vest for Tiananmen ligger det nye futuristiske nationalteater som en gigantisk glasboble. Flot og endnu et eksempel på kinesernes fantastiske formåen.

Den Forbudte By er nok en af Kinas største attraktioner og smukkeste paladser fra kejsertidens Kina. Her boede Ming- og Qing-kejserne i næsten 500 år. Inden for murene er der over 9.000 rum, hvor de forskellige kejsere levede overdådigt i total isolation fra omverdenen. Efter kejserdynastiets fald i 1911 gik byen langsomt i forfald, og i 1923 raserede en brand, hvor store mængder af kunstskatte blev ødelagt.

Himlens Tempelpark - Tiantan - er et af Beijings smukkeste tempelkomplekser samt offersteder. Templet blev bygget i 1400-tallet, samtidig med Den Forbudte By, og er et smukt eksempel på Ming-dynastiets arkitektur. Kejserne i Ming- og Qing-dynastierne besøgte templet for at bede for en god høst og ofre til deres forfædre. Vi ser her et unikt bygningsværk i træ, der er malet i de røde og gyldne kejserlige farver med blå tegltage, der symboliserer himlen. Inden vi kører tilbage til Beijing, laver vi et spændende stop ved en silkefabrik, som giver et indblik i silkefremstillingsprocessen.

Det sidste af eftermiddagen er fri til egne eventyr. Hvis der er tid, kan det anbefales at besøge det klassiske silkemarked, som i dag er et kæmpemæssigt indkøbscenter. Det er billigt, og stort set alt er til salg. Men vær forberedt på hårde forhandlinger og på at prutte om prisen – ofte ned til 1/10 af udgangspunktet. Overalt i Beijing er der markeder og indkøbsmuligheder, men silkemarkedet er nu en sjov oplevelse.

Morgenmad er inkluderet.

4.

Den Store Mur og de gamle Hutonger

Dag 4

Om morgenen kører vi 80 km nordpå til Kinas utvivlsomt mest berømte bygningsværk, Den Kinesiske Mur. Den 6.000 km lange mur blev opført over mere end 2.000 år, som et forsvarsværk for at holde de mongolske nomader ude fra det kinesiske rige. Muren er bred nok til at tunge hestevogne kunne køre fra tårn til tårn og høj nok til at holde de fremmede ude. Man kan vandre adskillige kilometer på muren og efterhånden føle sig næsten alene på dette gigantiske bygningsværk. Muren er en helt unik oplevelse, og det er et storslået og imponerende syn der møder os her.

Eftermiddagen byder på byvandring gennem de gamle Hutonger, et herligt eksempel på de gamle beboelseskvarterer med et virvar af snørklede gyder og en kombination af beskedne 1-værelsesboliger og større gårdhavehuse for de mere velhavende beboere. Der er desværre ikke mange eksempler tilbage på de gamle Hutonger, og endnu flere måtte lade livet op til OL 2008 for at give plafds til kedelige moderne højhushoteller. Vi besøger en lokal familie, hvor vi får et indblik i kinesernes hverdag og spiser middag med familien.

Morgenmad og aftensmad er inkluderet.

5.

Sommerpaladset og ombordstigning på Himmeltoget

Tibet tog

Denne formiddag besøges det pragtfuldt beliggende sommerpalads uden for byen. Parken, Kunmingsøen og paladset var en kærkommen oase for hoffet i sommermånederne, når de høje varmegrader med tilhørende ulidelig høj luftfugtighed i selve hovedstaden gjorde det ubehageligt at regere landet fra Den Forbudte By. Indtil det 18. århundrede havde stedet længe fungeret som kejserlig have, indtil Kejser Qianlong opgraderede bygningerne betragteligt og gravede Kunmingsøen meget større og dybere. Det daværende palads led stor skade under den anden opiumkrig mod de engelsk-franske tropper. I 1888 renoverede kejserinde Cixi både palads og have for penge, der skulle have været brugt til en moderne krigsflåde i stedet. Krigsskibe blev erstattet af en storslået og pompøs marmorpram, der ligger ved den nordlige bred af søen.
I 1900 måtte paladset igen genopbygges efter Bokseropstanden og fik i perioden frem til 1949 igen lov til langsomt at forfalde. Herefter er Sommerpaladset løbende blevet restaureret og fremstår i dag som en af Beijings mest besøgte attraktioner.

Sidst på dagen kører vi til banegården, hvor vi stiger ombord på T21 - det Transtibetanske himmeltog mod Lhasa.

Morgenmad er inkluderet.

6.

Himmeltoget - med verdens højeste jernbane til Tibet

Dag 6

Første nat går gennem Heibei og Henan og i løbet af morgenen kommer vi til bjergegnene i Shaanxi og Xian, siden følger fladt landbrugsland. Midt på dagen kommer toget til Gansu med den berømte silkevejsby Lanzhou. Kort før Lanzhou bliver landskabet mere goldt, og efter byen gøres følgeskab med Huang He, Den Gule Flod, for en tid. I løbet af aftenen når toget til Xining i Qinghai. Qinghai er det gamle Amdo i Tibet og arnested for tre af Kinas mægtigste og mest berømte floder, nemlig Mekong, Yangtze og Den Gule flod. Det er en stor dag med flotte oplevelser fra togvinduet - på tværs af Kina.

Jernbanen til Lhasa er en hundrede år gammel drøm, der er gået i opfyldelse for Kineserne. Om det er godt eller skidt, er der mange meninger om. Men den kan afhjælpe mange miljøproblemer, såsom at mindske de utallige konvojer af lastbiler, der ellers valfarter til Lhasa med varer. I prognoserne fra Kinas Transportministerium er toget estimeret til at skulle stå for 75 % af al trafik. Det er en af verdens mest prestigefyldte ingeniørbedrifter til det enorme beløb på knap 30 milliarder kroner.

Toget er designet til at kunne klare turen i højderne. Dels med ekstra motorkraft og dels med ekstra ilt, der kommer ud gennem ventilationssystemerne. Og skulle der opstå højdeproblemer undervejs, er der ilt-tilgang i hver kupé over sengen – togpersonalet hjælper med masken, hvis det skulle blive nødvendigt.
Som overalt i Kina er der flere klasser på toget. Vi kører på turistklasse, sovevogn i 6-mands kupé. Der er et lille bord og fin udsigt undervejs fra de store vinduer. Der er fri adgang til kogt vand i mellemgangen nær vaskefaciliteterne. Der er toiletter i hver ende af toget (husk toiletpapir). Det ene af toiletterne er som oftest bare et hul i gulvet. De kan være godt snavsede, men er ellers velfungerende.

Der er en pæn spisevogn i toget og et måltid mad koster 5-15 USD. Personalet taler ikke engelsk og menuen er på kinesisk, men tag det som en oplevelse. Det er en rigtig god ide at medbringe et krus eller glas til te eller kaffe, da der er gratis kogt vand ombord – for husk at drikke rigeligt med væske efter Golmud.

Fra Beijing tager turen cirka 43 timer, og den flotteste del af turen oplever vi den sidste dag på strækningen mellem Golmud og Naqu, hvor vi får det tibetanske plateau på bedste vis. Alt i alt er det en lang men meget spændende tur på tværs af Kina, og undervejs til "verdens tag" oplever vi kineserne i deres hverdag.

Selve strækningen fra Xining til Lhasa er 1.956 km, hvoraf de 960 km er i 4.000 meters højde. Strækningen kommer op i 5.072 meters højde i Tanggula La, og den er dermed verdens højest beliggende jernbane.

7.

Himmeltoget - Golmud over Tanggula La 5.072 meter til Lhasa

Første møde med Lhasa

Tidlig morgen ankommer vi til Golmud i 2.802 meters højde. Den næste del af togrejsen går mod verdens tag. Langsomt dukker de rå, stejle bjerge syd for Golmud op, og efter et par timer kommer selve højsletten og de fabelagtige Kunlun-bjerge. Golmud er porten til TIbet, og når man vågner op på togturens sidste dag, er man på den tibetanske højslette. Undervejs passerer toget Kunlun-passet, og vi kan følge Qinghai-Tibet Highway og arbejdslivet omkring den. Stille glider toget hen over det gigantiske højplateau med en gennemsnitshøjde på godt 4.000 meter.

Turen går gennem det enorme Kekexili-naturreservat, hvor vi muligvis kan se masser af tibetanske gazeller, rovfugle og vildgæs, de tibetanske vildheste og selvfølgelig yakokser. Det er mildt sagt en af de absolut flotteste togture i verden, og den eneste behagelige måde at rejse på i det ellers noget rå og ufremkommelige land. Midt på dagen når vi turens fysiske højdepunkt, Tanggula-passet i 5.072 meters højde, og derefter Nakchu, der er den første by i selve Tibet blot 3 timer fra Lhasa. Her ser vi de første nomader i området.

Efter cirka 40 timers togrejse ankommer vi ved aftenstid til Lhasa (Den Forbudte By) med dens nye imponerende banegård, der ligger blot 20 minutters kørsel fra centrum.

Lhasa med Dalai Lamas mægtige Potala-palads, der tager pusten fra enhver, når det toner frem på sin klippetop over Lhasa by og dalens pile- og poppeltræer. Langsomt går det til hotellet i den gamle bydel.

Aftensmad er inkluderet.

8.

Tibets gamle hovedstad, Lhasa

Lhasa-Potala

Tibets sagnomspundne hovedstad Lhasa var engang landets religiøse og verdslige hovedsæde indtil kineserne besatte landet i 1951.

Rækkefølgen af oplevelserne i Lhasa kommer ikke nødvendigvis i den beskrevne rækkefølge. Vi skal blandt andet se Sera-klostret, der var et højtudviklet klostersamfund, hvor der i storhedstiden boede omkring 5.000 munke. Sera ligger ved foden af højderyggen Phurba Chok Ri, på Tatipu-bjergkæden, som er vandskellet mellem Kyu Chu- og Penpo-floderne, og som udgør Lhasas nordlige bygrænse. Sera blev opført omkring 1419 af Sakya Yeshe, en discipel af Tsong Khapa.

Selvfølgelig skal vi også besøge et af de mest fantastiske steder i Tibet, Jokhang-templet, der er hele Tibets religiøse centrum. Jokhang er en stærk oplevelse. Foran templet ses hundrede af pilgrimme, der utrætteligt kaster sig i glidefald til jorden. Indenfor er der lange mørke gange med små bedemøller, haller og bederum.

Undervejs vil vi ofte se den tibetanske buddhismes "Otte Lykkebringende Symboler", som forestiller følgende:

Den Kostbare Parasol - der beskytter Buddhaerne mod djævelsk indflydelse.

Sejrens Banner - der symboliserer buddhismens sejr over uvidenheden.

Den Hvide Konkylie - bruges til at vise Buddhas oplysthed.

De Gyldne Fisk - viser den spirituelle frigørelse fra Samsaras ocean.

De Store Skattes Vase - indeholder spirituelle “juveler” til opnåelse af “frigørelsen”

Dharmahjulet - der symboliserer Buddhas ædle otte-foldige vej.

Lotusblomsten - der symboliserer den spirituelle renhed og medfølelse.

Den Uendelige Knude - lykkens diagram, som også er Kipling Travels logo.

Udenfor templet ligger den store Bharkor-plads med markeder og små butikker. Egentlig er gaderne rundt om Jokhang alle sammen betegnet som Bharkor. Turen rundt i gaderne er en kendt korlam eller pilgrimsrute, som benyttes af tusinder af pilgrimme hver dag. Pilgrimme og handlende fra de fjerneste afkroge af Tibet mødes for at bede og meditere. Der er små, søde gamle koner med ansigter så rynkede som en presset citron, og friske unge piger fra de store vidder med blussende, rødmossede kinder og 108 lange fletninger. Der er store stærke Khampaer med et listigt glimt i øjnene, rødt bånd i det sammenflettede hår og en kæmpe sølvbeslået dolk spændt om den løsthængende chuba – den traditionelle tibetanske kappe. Vi er ikke i tvivl - Bharkor-området er og bliver Tibets mest intense sted overhovedet.

Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.

9.

Lhasa, Potala paladset og den gamle bydel

Potala palads

Efter morgenmaden skal vi besøge indbegrebet af Tibet, Dalai Lamas tidligere vinterresidens - Potala-paladset, der med sine 1.000 værelser var et af verdens største bygningsværker. Her ses bl.a. Dalai Lamas private bolig og arbejdsværelser. Potala blev opført på ordre af den 5. Dalai Lama og ligger på det 130 meter høje bjerg, Marpo Ri (Røde bjerg). Først blev Potrang Karpo (det hvide palads) opført fra 1645 - 1649, hvor den 5. Dalai Lama flyttede sit hovedsæde fra Drepung til Potala. Potrang Marpi (Røde Palads) stod færdigt i 1694. Besøgspresset på Potala er efterhånden så enormt, at myndighederne i højsæsonen kun lukker et bestemt antal besøgende ind – og så kun for en times varighed.

Vi skal desuden se Drepung-klostret, der ligger uden for Lhasa. Drepung der blev grundlagt i 1416, var engang verdens største klostersamfund med over 10.000 munke og ligesom Sera-klosteret og Ganden en af statens tre støtter. Det blev opført i 1416 af Jamyang Chöje, som var en discipel af Tsong Khapa. Drepung blev slemt beskadiget under kulturrevolutionen. I dag sker der en vis genopbygning og der er omtrent 500 munke i klosteret.

Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.

10.

Lhasa, Jokhang, klostre og folkeliv

Dag 10

Hele dagen er på egen hånd i fantastiske Lhasa. Dagen byder på utallige muligheder som at snuse rundt ved Bharkor, besøge Potala eller et af de andre klostre endnu engang, eller måske en udflugt til Tsurphu-klosteret eller Ganden. Lhasa har rigeligt at byde på. Ramoche-klosteret og jernbjerget Chagpo Ri, hvor man har en flot udsigt til Potala, er andre oplagte muligheder. Du er meget velkommen til at spørge os om, hvilke andre muligheder der er.

Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.

11.

Fra Lhasa til Gyantse, Khamba La og Yamdrok søen

Dag 11

Vi er nu godt akklimatiseret og har nydt dagene i Lhasa, og vi er klar til køreturen tværs over Himalaya på den berømte Friendship Highway. Vejen er stærkt forbedret siden år 2003 og står i dag som en flot hovedvej fra Lhasa til Nyalam. Periodisk kan der være vejarbejde og huller men slet ikke som 1990'erne, hvor den mest af alt var lavet af huller. Turen går mod sydvest og krydser det 4.794 meter høje Khamba La, som er et endeligt farvel til Lhasa. Ved søen Yamdrok Tso er der den mest storslåede udsigt udover den turkise, skorpion-formede sø. Yamdrok Tso er traditionelt en af Tibets fire hellige søer (sammen med Nam Tso, Lhamo Lhatso og Manasarovar), som vi kører langs de næste timer. Den hellige sø har ingen naturlige vandkilder, og derfor kan det kinesiske vandkraftprojekt fra slutningen af 90’erne vise sig at få katastrofale følger for økobalancen i området.

Vi kan være heldige at se flokke af yakokser på vejen op til Karo La-passet 5.010 meter. Vi kommer tæt ind under de imponerende tinder Ralung, 6.236 meter, og Nozin Khangsa, 7.223 meter, det sidste efterhånden et populært bjerg for bjergbestigere. Derefter kører vi ned fra de høje bjerge og ankommer til Tibets fjerdestørste by Gyantse beliggende i 3.950 meters højde.

Gyantse har rundt regnet 10.000 indbyggere og er en herlig traditionel, tibetansk by nord for Nang Chu-floden. Her holdes i større grad på traditionerne end i Lhasa. Det er klart et af turens kulturelle højdepunkter, og byen var i det 15. århundrede hovedstad i et semiselvstændigt kongerige. Den relativt tætte beliggenhed på Sikkim og Bhutan (via Chumbi-dalen) har gjort byen rig. I Gyantse er der bl.a. det flotte fort Gyantse Dzong, som blev skudt i sænk af briterne under ledelse af Francis Younghusbands ekspedition til Lhasa i 1904. En af de største arkitektoniske seværdigheder i Tibet er det underfulde og flotte Palkor Chöde-kloster samt den berømte Kumbum-stupa fra 1440.

Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.

12.

Gyantse og til Tibets næststørste by, Shigatse 3.900 meter

Shigatse

Køreturen fra Gyantse til Tibets næststørste by Shigatse er på bare et par timer. Shigatses store klosterkompleks Tashilünpo fra 1447 var hovedsæde for Tibets næsthøjeste inkarnation, Panchen Lama (Tashi Lama). Tashilünpo er i dag et af Tibets mest aktive klostre, og tilhører Gelugpa-grenen af den tibetanske buddhisme, som så mange andre klostre i det sydlige Tibet. Hovedtemplets gård er indrammet med gallerier i tre etager og det var her den store svenske opdagelsesrejsende Sven Hedin lod sig underholde sammen med Panchen Lama i 1906. Tashilünpo havde op mod 4.000 munke og lamaer i sin storhedstid inden den kinesiske besættelse. Turen går bl.a. til Panchen Lamas palads, Kelsang-templet og Maitreya-templet (den fremtidige Buddha).

Rundt om klosteret går en fin pilgrimsrute, som er en udmærket lille aftentur med smuk udsigt til fortet Shigatse Dzong og byen. Fortsæt evt. til markedet ved foden af fortet, hvor der handles med turkiser og sølv - eller hvad med en gammel menneskelårknogle, sølvbeslået og brugt af en munk som blæseinstrument ved højtidelige lejligheder?

Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.

13.

Mod det høje Himalaya og Shegar 4.300 meter

Mod det høje Himalaya og Shegar 4.300 meter

Vi kører videre ad Friendship Highway. Her kommer vi nu ud på de rigtig store sletter, hvor begrebet "Verdens Tag" begynder at få mening. Køreturen går via Lhatse og over det 5.220 meter høje Lhakpa La (Gyatso La) pas.
Nede i Tsangpo/Bhramaputra-dalen køres forbi klostre og nomadiske folk, hvis yakflokke græsser i området. Derefter fortsætter vi mod de store bjerge og Shegar (New Tingri), hvor vi overnatter. Med lidt held kan der være mulighed for at besøge selve Shegar, der er en herlig lille landsby, men det kræver kinesiske tilladelser og kan desværre ikke garanteres.

Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.

14.

Rongbuk-klosteret og Mount Everest 5.000 meter

Rongbuk-klosteret og Mount Everest 5.000 meter

Kort efter vi har forladt Shegar, drejer vi fra Friendship Highway og bevæger os sydover. Vi kører nu højt op over passet Pang La i 5.150 meters højde, som ligger i en afstand af bare 30 km fra Chomolongma – Mount Everest. Fra passet bliver vi i klart vejr budt på den bedst tænkelige udsigt over hele det centrale Himalaya. Vi ser Makalu, Chomo Lonzo, Lhotse med Mount Everest som storesøsteren tronende over alle de andre, og ude til højre (vest), Gyachung Kang og Cho Oyu. Vejen fører ned gennem en malerisk dal, og vi er på vej ud til et af de mest imponerende i verden med nogle af de højeste bjerge. Højt over os ses Gyelung Dezeng Chhöling, nogle små klosterruiner, der var meditationssted for de øverste lamaer i Rongbuk. Det blev endnu et af Kinas altødelæggende kulturrevolutions ofre.

Vi kommer langsomt ind til Rongbuk-klosteret, og foran tårner verdens højeste bjerg sig op mod himlen. Udsigten slår stort set alle andre bjergudsigter, da Everest er dalens eneste bjerg. Rongbuk-klosteret er ca. 250 år gammelt, og beliggenheden over 5.000 meters højde gør det til et af verdens højest beliggende klostre. Selve klosteret er kun 100 år gammelt, men er meget vigtigt for hele Tsang-provinsen. Klosteret havde op til 600 munke og lamaer boende i dets storhedstid. Der er en del genopbygning i gang, men om det er for turismens skyld er svært at sige. I alle fald er der ikke meget mere end 20 munke i området i dag.

På nogle afgange besøger vi området tættere på Everest, kaldet base camp om eftermiddagen, andre gange næste dag hvilket afgøres på stedet. Vi overnatter i det lokale gæstehus eller i den nærliggende filt-teltlejr. Det bliver måske den mest snuskede og simple overnatning du har prøvet, og husk godt med varmt tøj, for når solens stråler ikke varmer os, er her meget koldt! MEN - aftenlyset og de sidste solstråler på Everest er næsten overnaturlige – stedet er så goldt, råt, sælsomt og smukt, at det gibber i de fleste.

Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.

15.

Everest Base Camp - over Lamna La til Tingri sletten

Tingri, Rongbuk, Tibetrejser

Kort efter morgenmaden tager vi mod Everest Base Camp-området. Det er her ekspeditionerne starter deres farefulde færd mod toppen af verdens højeste bjerg. Der er adskillige danskere, der har forsøgt sig denne vej startende med Klavs Becker-Larsen i 1951. I 1995 kom Michael Knakkergaard Jørgensen som første dansker på toppen af Everest. Siden har en del andre danskere formået at komme på toppen fra Tibet, deriblandt Kipling Travels guider Mogens Jensen, Søren Smidt og Asmus Nørreslet.

Et af de store navne, når man taler Everest, er George Mallory, der udtalte de berømte ord ”Because it is there”, da han blev spurgt, hvorfor han ville bestige Everest. Mallory var på tre Everest-ekspeditioner fra Tibet, den første i 1921 så i 1922 og igen i 1924. Mallory og hans makker Irvine blev sidst set omtrent i 8.600 meter om morgenen d. 8. juni 1924 “going strong for the top”, som det hed sig. Senere på dagen forsvandt de i en monsunsky. Deres skæbne er en af Himalaya-bjergbestigningens mysterier.
Men vi skal understrege at en base camp ikke er en specifik seværdighed men blot et givent sted, hvor bjergbestigerne på et tidspunkt har valgt at opsætte sidste lejr inden fremrykningen mod selve bjerget. På nordsiden af Everest er der to bygninger og en gigantisk ødemark, og det er sådan set hvad der er (men det er den klassiske base camp). Bjergbestigerne er i base camp i april og maj, mens den er tom resten af året. Udsigten til Everests tinde står stik syd for os på flotteste vis.

Siden kører vi ud af dalen og igen over Pang La eller Lamna La afhængig af forholdene - begge byder på et sublimt landskab med fire af verdens seks højeste bjerge. Men det er et koldt og sejt liv heroppe over de 5.000 meter, så turen går ned i mildere lag. Vi kører over de store sletter ved den gamle handelsby Tingri i 4.390 meters højde, hvorfra der er flot udsigt til Cho Oyu, 8.201 meter, samt et kig til Everest.
I Tingri bor vi på den store tibetanske højslette og har eftermiddagen fri.

Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.

16.

Nyt land – det store Centraltibet med Pelku søen og Kyirong

Kyirong, Rasuwa border, Kerung border

Den nye grænseovergang til Nepal er netop åbnet i september 2017, og vi er selvfølgelig endnu engang blandt de allerførste til at opleve tibetanske nyheder. Vi fortsætter videre ad Friendship Highway og har en stor køredag foran os. Vi kommer nu ud på de rigtig store sletter og begrebet ”verdens tag” begynder at få mening. Efter Betse og Lama Rinpung kommer vi nærmere Pelku søens smukke vande. Undervejs er der åndeløs udsigt til de hvide tinder, som forekommer overraskende nær. Ikke mindst 8.000-meteren Shisha Pangma, som vi nu ser fra den modsatte side. 

Shisha Pangma er tibetansk for “sæterens store top” og ligger i det centrale Himalaya, i den sydlige del af Tibet og er det højeste bjerg i Pelku Kangri bjergkæden. Shisha Pangma hedder Gosainthan på nepalesisk, hvilket betyder “gudernes bolig” og siges at være et af hinduguden Shivas tilholdssteder.

Vejen fortsætter til Dzongka og herfra dykker vejen ned mod grænselandet i selve Kyirong-dalen, af tibetanerne kaldet ”Valley of Happiness”. Vi kører direkte sydover til Kyirong by (Kerung) og falder næsten 3.000 højdemeter til Nepals grænseland, hvor vi skal overnatte i den sidste grænseby. Det er første gang siden Beijing at vi igen er i frodigere egne på en stor dag med store landskablige forandringer.

Dette er en køredag udove det sædvanlige med den smukke bjergsø, høje pas, store sletter og Tibet når det er finest.

Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet

17.

Kyirong - over grænsen til Nepal og Battar, Trisuli

Tibetrejser Friendship Highway Kerung

Fra Kyirong krydser vi grænsen og kører de godt 60 km til den sidste bid ingenmandsland til Nepal. Det er bedstemt en lang og lidt anstrengende dag fra Tibet til Kathmandu i Nepal - men en sand del af et stort eventyr.

På Nepalsiden ligger grænsekontrollen ved Ghatte Khola nær Timure. Her klares de sidste formaliteter, som kan tage lidt tid og vi er dermed i Nepal med alt den hvirvar af kaotisk trafik som landet også byder på. Det er en lang og nok rejsens "hårdeste" køredag, hvor vi kører hele dagen fra Tibets sydligste bjerge ad grusveje mod Syabrubensi og derfra videre ad elendige veje ud af Rasuwa-området og siden selve landevejen til hovedbyen Trisuli og den mindre Battar og overnatter nær selve Trisulifloden.

Vi er nu nede i varmen og kan nyde udsigterne til områdets grønne, skovklædte bjerge. Velkommen til Nepal.

Overnatning i Battar.

Morgenmad er inkluderet.

18.

Fra Langtangs forbjerge til Kathmandu

Rejse til Tibet

Vi kører 4-6 timer ad landevejen til Kathmandu, hvor vi efter en tur gennem Kathmandus gader når frem til vores centralt beliggende hotel.

Leder man efter en by, hvor Østens mystik er hverdag, må Kathmandu komme ind på en af de første pladser. Den er ganske simpelthen et herligt angreb på alle sanser. De snævre gader og gyder, basarerne, klostre og templer, gadehandlere og pilgrimme udgør tilsammen hele Asiens fascinerende verden i en og samme by. Og jo, der er forurenet, støvet og al for megen trafik - men tager man baggader og gyder får man øjnene op for en forunderlig by.

Inden aftensmaden går vi en lille tur ned mod den gamle bydel og Kathesimbhu, der ligger midt mellem Thamel og Durbar Square. Kathesimbhu er en lille overset perle, men gennem alle årene et af vore mange små favoritsteder i byen. Selve stupaen er fra det 17. århundrede og en tro kopi af Swayambhunath (abetemplet). Rent faktisk betyder Kathesimbhu "Kathmandu Swayambhunath" og er oprindelig opført til alle dem, der ikke kunne gå den lange vej op til selve Swayambhunath. Præcis som ved Swayambhunath er der i det nordøstlige hjørne, er to etagers hindu-tempel for Harati, gudinden for Skoldkopper.

Stupaen er fuldstændig omkranset af byen, dog med sit eget lille torv, hvor der er adskillige mandirs, en skole og det buddhistiske Drubgon Jangchup Choeling kloster, der tilsammen gør Kathesimbu til et helt klassisk og levende område, næsten som Kathmandu i gamle dage.

Overnatning i Kathmandu.

Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.

19.

Fascinerende Kathmandu - Pashupatinath, Bhoudanath og Durbar Square

Kathmandu og kongebyen Bhaktapur

Vi skal opleve Kiplings helt egen Kathmandu rundtur, hvor vi skal opleve hinduernes Pashupatinath og buddhisternes Bhoudanath – og sidst på dagen på et par timers byvandring i det helt gamle Kathmandu.

Efter morgenmaden køres til Pashupatinath ved den lidt flade Bagmati-flods bred. I nepalesernes mytologi og religion er Pashupati (Shiva i form af beskytteren af kvæget) det vigtigste hindutempel og vi vil opleve utallige templer med smukke gyldne tage og hellige tiggermunke, sadhuer. Er der et sted i Nepal, vi kan få kulturchok, er det her.

Vi fortsætter til det store buddhistiske område ved Bhoudanath, er et af byens mest levende tibetanske områder - og endda uden trafik. Selve stupaen, der er Asiens største kom relativt godt igennem jordskælvet, men den øverste top er pillet af og genopføres på samme smukke vis. Hele området ved Bhoudanath er den tibetansk-buddhistiske kulturs arnested med dusinvis af klostre, munke og kunsthåndværkere.

Fra Bhoudanath køres til den gamle del af Kathmandu og Basantapur - eller bedre kendt som Durbar Square, der fremstår som et som et af de primære området for den fantastiske Newar-arkitektur. Selv efter jordskælvet, hvor Kasthamandap og de tre solitære og prominente templer på selve pladsen skal genopbygges, er der meget smukke og fine bygninger tilbage. Blandt andet Durbar Squares største hindutempel, Taleju samt ikke mindst Kumari, den levende gudindes hus. Vi kan være heldige at få et glimt af Kumarien inde fra gården i templet.

Vi skal på en vandretur på ca 1,5 km, som tager en times tid eller deromkring. Fra Durbar Square, går vi ned mod hedengangne Kasthamandap og Maru Devi og går mod Tachachal ad Kathmandus fineste gader, eller som det meste af byen var for blot en 15-20 år siden. Efter få hundrede meter kommer Bhimsen templet fra 1655 og vandkilderne, hvor vi dog fortsætter ad de hyggelige gader, der er mindre støvet, larmende og travle, end stort set resten af centralbyen. Vi går forbi et par gader, hvorpå vi drejer mid venstre og ankommer til Kwahiti, "Nedre vand Spout" som markederede den sydlige grænse for den indre by. Vi går til højre og kommer til den 600 år gamle Tukan Baha stupa, der ligner Swayambhunath i miniudgave. Vi fortsætter forbi Ramchanda og Narayantemplet og kommer til Teku næsten neden ved floden, inden vi returnerer samme vej et stykke nordpå men går direkte mod Chikan-Mugal og Atko Narayan, et af Kathmandus primære Vishnu templer, hvorpå vi er tilbage på Durbar Square efter en dejlig tur i tidsmaskinen og i det helt klassiske Kantipur (Kathmandu).

Overnatning i Kathmandu

Morgenmad og aftensmad er inkluderet.

20.

Kathmandu-dalen med Swayambhunath og Bhaktapur

Kathmandu-Lhasa-rejse

Vi fortsætter vores odysse i Kathmandu-dalen til Swayambunath stupaen, der er på UNESCO's liste over verdenskulturarv. Stupaen Swayambhunath må nærmest betragtes som Nepals kendetegn med Buddhas altseende øjne. Swayambhunath ligger på en lille top et par kilometer uden for Kathmandus centrum. Swayambunath betyder: Stedet der opstod af sig selv! Det var her, visdommens Boddhisathva, Manjushri (buddhaen med sværdet) så urbuddhaen på Kathmandu-søen, manifesteret som en sagte blå flamme. Han kløvede bjergene ved Chobar, der nu kan ses som Chobar-slugten, hvorpå der dannede sig en høj. Swayambhunath var hermed opstået som Kathmandu-dalens første helligdom.

Efter Abetemplet - Swayambhunath, kører vi østover ud for selve Kathmandu til Bhaktapur. Selv efter jordskælvet, fremstår Bhaktapur som det fineste eksempel på newarernes smukke arkitektur og byliv - der sætter minder om det centrale Kathmandu, der for bare relativt få pr siden - kort sagt urimelig afslappende og originalt. Bhaktapur bør ondgå i en Nepalrejse, en Bhaktapur rejse.
Bhaktapur er den hinduistiske by af de 3 kongebyer og er en stor oplevelse. Den blev grundlagt i Malla-kongernes tid fra det 13.-18. århundrede. Byen kaldes også Bhadgaon og er som én stor landsby med 90.000 indbyggere. Den er nænsomt restaureret og fremtræder stadig som en middelalderby. Intrikat udskåret træværk, røde teglsten og rustbrunt tegltag, smalle gyder og små og store hindutempler på hvert gadehjørne. Her findes bl.a. det berømte palads med de 55 vinduer med noget af de fineste træskærerarbejde i dalen og dalens højeste og eneste 5-tagede pagode: Nyatapola på Taumadi Tole.

På Durbar Square ligger også en kopi af det helligste af Kathmandus templer, der har de berømte erotiske figurer. Teorierne om disse figurer er talrige: måske har en konge ønsket at tilskynde befolkningen til en større børneproduktion, andre siger, at "Lyn-gudinden" er en gammel snerpe, der holder sig væk ved synet af de saftige sager. Måske har hinduismen engang været mere frisindet end i dag. Nepals allerførste cityguide skrev engang "84 positions for the Gods and one for me!" Eller som Lonely Planet guidebøgerne skriver: "Some are real acrobatics and some are just good fun".

I høsttiden ser man bønderne komme hjem med risen på tunge åg. Newari-kvinderne bærer en særlig, sort sari med et skærf om livet og man kan stadig se en mor, der netop har født, sidde i solen og massere sin nyfødte i sennepsolie. 

Om aftenen er der afrejse tilbane mod Danmark.

Morgenmad er inkluderet.

21.

Ankomst København

Lhasa-Kathmandu

Efter en af Asiens allerstørste kultureventyr, lander vi i Danmark.

Morgenmad og mad på flyrejsen er inkluderet

Velkommen hjem!

Priser
Sorter efter:
Vælg sortering
Pris per person
11. april 2018
Ledig
29.998,-

Pris per person
11. juli 2018
Ledig
29.998,-

Pris per person
9. september 2018
Ledig
29.998,-

Pris per person
8. oktober 2018
Ledig
29.998,-


INKLUDERET

  • Flyrejse København-Beijing og Kathmandu-København
  • Lufthavnsskatter og -afgifter
  • Dansk rejseleder
  • Kinaarrangement med 3 overnatninger i delt dobbeltværelse
  • Morgenmad i Beijing
  • Transfers og udflugter i Kina som beskrevet i programmet
  • Togrejse i turistklasse sovevogn fra Beijing til Lhasa (ingen mad inkluderet)
  • Tibetrejse med arrangement i bus, hoteller, tilladelser, guider, udflugter
  • Tibet tilladelser og Travel Permits
  • Alle måltider i Tibet efter program
  • Nepal og Kathmandu arrangement på turistklassehotel
  • Transfers og udflugter i Nepal og Kathmandu som beskrevet i program
  • Morgenmad i Kathmandu
  • 2 middage i Kathmandu
  • Grundigt informationsmateriale før afrejse
  • Gebyr til Rejsegarantifonden
  • Produktansvarsforsikring
  • 24 timers bemandet nødtelefon under hele rejsen
  • Det er en fuld pakke, dvs. rejsen er omfattet af pakkerejseloven og rejsegarantifonden

IKKE INKLUDERET

  • Ekspeditionsgebyr (145,- pr. faktura)
  • Rejseforsikring og afbestillingsforsikring (Gouda årsrejseforsikring inklusive afbestillingsforsikring anbefales)
    Obs. Vær opmærksom på, at forsikringen skal dække kulturrejser, der går over 4.000 meter
  • Visum til Kina (obligatorisk 998,- , Kipling Travel står for søgning af visum og invitationer)
  • Visum til Nepal (fås ved grænseovergangen)
  • Afrejse med fly fra f.eks. Aalborg/Billund/Hamborg (kontakt os for evt. muligheder og priser)
  • Forplejning udover den nævnte (bemærk at ingen mad er inkluderet på toget)
  • Drikkevarer
  • Drikkepenge, beregn ca. 80 USD til hele rejsen
  • Alt ikke beskrevet under ”Inkluderet”

TILKØBSMULIGHED

  • Tillæg enkeltværelse: 2.998,-
  • Mountain flight - (skal bestilles hjemmefra), bjergflyvning med udsigt til Mt. Everest: 1.898,-
    Inkluderer: Afhentning på hotellet og transport til lufthavnen t/r, ca. 1 times bjergflyvning.
Praktisk information

Gruppestørrelse: 10-16 deltagere

Gruppestørrelse - altid små grupper:
Som altid kører vi med små grupper. På denne rejse vil der maksimalt være 16 deltagere. Dette giver en større fleksibilitet end på grupper på 20-30 deltagere, hvor der går megen tid med logistik, og hvor det kan være svært sågar at høre guiderne. Derfor mener vi klart, at det er et kvalitetsstempel at tilbyde små grupper.

Type:
Kultureventyr med dansk rejseleder

Fysisk form: Der kræves ikke nogen særegen god fysik for at kunne deltage på kulturrejsen, men det skal samtidig bemærkes at det en forudsætning at man er i almindelig god fysisk form og for at kunne besøge de mange steder spændende undervejs, skal man kunne gå og klare sig ved egen hjælp. 

Vejret: Lhasa
Dette program giver den bedst mulige indsigt i Kina-Tibet-Nepal-rejsen. Det skal bemærkes, at dette er en adventure-kulturrejse som ydermere foregår i Tibet, hvorfor der ganske enkelt vil komme ændringer under rejsens forløb. Du er altid velkommen til at kontakte Kipling Travel for yderligere oplysninger.

 

Tibet er et fantastisk rejseland men ikke et turistland i normal forstand. Derfor har vi følgende kommentarer til rejseprogrammet, som er baseret på mere end 20 års intensiv rejseerfaring i Tibet.
Der findes et utal af billige budgetløsninger på rejser i Tibet. Men ingen af dem kommer i nærheden af dette program og lader sig ofte ikke gennemføre uden en gedigen logistik. 

Vi har rejst Tibet tyndt gennem knap 20 år og kender til de store problemer med at arrangere rejser på verdens tag - for Tibet er ikke et normalt turistland.
Vi arbejder med tibetanske guider og har en god lang erfaring i akklimatisering og højdetilvænning.
Velkommen til en mildt sagt fantastisk rejse.

 

Tibet - et rejseland?

Engang var Tibet alle eventyreres drømmemål – og er det vel stadig på sine egne præmisser. Dagene med et feudalt præstestyre er ovre, men slemt er blevet mange gange værre siden da. Tibetanerne lever i et besat land med apartheid-lignende tilstande. Desværre for et af verdens mest forunderlige kulturfolk har det ingen udsigt til at ændre sig. Det er paradoksalt og sørgeligt, at Tibet nu er regeret af et folk, der under påskud af en befrielse, ikke har den mindste interesse i landets rige kulturarv, religion og sprog. Regimet er hårdt og ubarmhjertigt. At tibetanerne alligevel har bevaret både sprog, religion og kulturel identitet er et mirakel – og tager man ud på landet vil man opleve det selv, endda på allernærmeste hold.
Tibet er IKKE et normalt turistland – eller i alle fald ikke i gængs forstand. Vi har på vore ganske mange rejser i Tibet siden starten af 90’erne oplevet så mange småproblemer og modvilje fra officiel hånd, at man bør vide det hjemmefra. På mange måder er Tibet et ”hårdt” og besværligt rejseland, hvor der let kan komme ændringer undervejs – stol trygt på det! Derfor bedes du læse følgende igennem - igen :-)

 

Overnatninger i Tibet

Hotellerne i Kina er gode og gedigne turistklassehoteller, og i byerne i Tibet - Lhasa, Gyantse og Shigatse - bor vi på hyggelige små hoteller med en skøn stemning. Det er bestemt ikke luksus, og vand og strøm kan svigte.
Længere ude på landet eksempelvis i Rongbuk, Shegar eller Tingri er det simple hoteller. Og man skal en sjælden gang være klar på små sovesale (4-6 sengsværelser). Vi er midt på det tibetanske højplateau og ved Rongbuk i ca. 5.000 meters højde – altså så absolut på verdens tag. Derfor er der ikke nødvendigvis rent, ej heller er der varme. Omvendt er det herude på landet, at Tibet opleves på den mest ægte måde – og det er meget spændende. Tag derfor en lagenpose (gerne også en sovepose) med og nyd Tibets bedste egn – selvom det kan være decideret skident med dårlige toiletforhold og koldt. Men oplevelsen er mildt sagt stor - en gigantisk oplevelse blandt Himalayagiganterne i denne verden.

 

Friendship Highway

En Highway skaber som oftest associationer til en stor flot hovedvej – men i Tibet er det en helt anden sag. Friendship Highway er efterhånden komplet og flot indtil Tingri. Men grundet Himalayas barske natur kan der være en del vejarbejde, og periodisk er det blot en bumpet grusvej. En del dage er køreturene lange og de kan være hårde, nogle vil sige en prøvelse – men nyd udsigterne; måske er det verdens flotteste køretur. Og hele rejsen værd.

 

Højder og helbred

Himalaya begynder først for alvor, hvor Alperne holder op. De fleste rejser i Nepal involverer nødvendigvis ophold i store højder. Dette kan bevirke en risiko for højdesyge, kaldet AMS (Acute Mountain Sickness). Der forskes livligt i problematikken omkring menneskers tilvænning til højden, men man kender endnu ikke nøjagtigt til mekanismerne omkring højdesyge. Man ved, at det ikke direkte har noget med kondition eller alder at gøre, og at det kan ramme selv den mest veltrænede. Det rammer i særdeleshed, hvis man overbelaster sig selv i stor højde og ikke drikker vand nok. 
Du kommer meget hurtigt over 3.000 meter, faktisk allerede på toget fra Beijing. Tag det roligt de første dage og drik rigeligt. 
Der er altid et par stykker, der føler de lette symptomer som hovedpine, appetitmangel og søvnløshed, men det går ofte meget hurtigt over. Sørg dog altid for at tale med guiden/turlederen inden der bliver alvorligt. Vær ærlig og rolig, hovedpine er almindeligt. De sværere symptomer inkluderer træthed, svær hovedpine, svimmelhed og opkastning. Årsagen til disse symptomer er bl.a. ødemdannelser (vandansamling i kroppen; specielt lungerne og hjernen). 
Du bør altid medbringe Diamox, der til en vis grad kan forebygge og afhjælpe milde højdeproblemer (obs: Diamox er udgået fra handlen i Danmark og kræver special-tilladelse fra læge/apotek for at kunne købes).

 

Himmeltoget

Toget er designet til at kunne klare turen i højderne. Dels med ekstra motorkraft og dels med ekstra ilt, der kommer ud gennem ventilationssystemerne. Skulle der opstå højdeproblemer undervejs, er der ilt-tilgang i hver kupe over sengen – og togpersonalet hjælper med masken, hvis det skulle blive nødvendigt.

Som overalt i Kina er der flere klasser. Dels Hard Seat – altså siddepladser og dels Sleeper med 6 mands kupe og Soft Sleeper i 4-mands kupe. I begge kupeer er der et lille bord og fin udsigt undervejs fra de store vinduer. Der er fri adgang til (sikker) kogt vand i mellemgangen nær vaskefaciliteterne. Og der er toiletter i hver ende af toget (husk toiletpapir). Det ene toilet er som oftest bare et hul i gulvet. De kan være godt snavsede, men er ellers velfungerende. 
Der er en pæn spisevogn i toget og et måltid mad koster 5-15 USD. Personalet taler ikke engelsk og menuen er på kinesisk. Men tag det som en oplevelse. Maden er simpel, men helt i orden. På stationerne er der tid til at gå ud og købe lidt snacks og drikke. Det er en rigtig god ide at medbringe et krus eller glas til te eller kaffe, da der er gratis kogt vand ombord – for husk at drikke rigeligt med væske efter Golmud.
Fra Beijing tager turen ca. 43 timer, og rejseplanen er indrettet således, at den flotteste del fra Golmud til Naqu køres sidste dag. Golmud er porten til TIbet, og når man vågner op på togturens sidste dag, er man på den tibetanske højslette. Alt i alt er det en lang men meget spændende tur på tværs af Kina, og undervejs oplever vi kineserne i deres hverdag på vores vej til verdens tag.

Kineserne regner med at fortsætte linien til Nyingchi i øst og Shigatse i vest - og på overskuelig sigt, endda til Yadong på grænsen til Sikkim og Indien – samt til Kyirongdalen på grænsen til Nepal og sågar til Darchen ved Mt. Kailash. 
Selve strækningen fra Xining til Lhasa er 1.956 km, hvoraf de 960 km. er i 4.000 meters højde. Strækningen kommer op i 5.072 meters højde i Tanggula La, og den er dermed verdens højeste beliggende jernbane.

 

Vigtige noter om Himmeltoget:

Billetterne på T27 bliver revet væk, ofte af partifunktionærer etc. Ydermere åbner kineserne for udstedelser så sent som 10 dage før afgang, hvilket betyder, at vi ikke kan garantere pladserne før 10 dage før. Turen er baseret på turistklasse (sovevogn på anden klasse), da Soft Sleeper (første klasse) i 90% af tilfældene ikke er muligt at få fat i, grundet det store sorte marked, som er opstået i kølvandet på ruten. Kort sagt, regn med at komme på Hard Sleeper, der dog hverken er dårlig eller hård!

Himmeltoget er altså ikke ligetil – det er svært at få pladser og vi kan (som alle andre), intet fortælle om reel status før 10 dage før afgang. Kan vi ikke skaffe pladsen på den aftalte dag, kan vi undervejs blive tvunget til at bestille til dagen efter eller før den oprindelige rejseplan. Desuden kan vi ikke garantere hvilke pladser, der gives – om vi får kupe sammen eller ej. Det er en vigtig information, ikke ment for at skræmme, men fordi INGEN kan garantere pladserne førend tidligst 10 dage før togafgang. Der kan derfor teknisk set komme dagsændringer i programmet, hvis der kun er plads dagen før eller efter den programsatte dag.
Dette gælder også for vores grupperejser, hvor vi ikke kan garantere at alle sove i de samme kupeer, man kan blive spredt i flere kupeer.
Der kan komme dagsændringer fra Beijing til Lhasa – en dag før, en dag senere. Det er ikke ofte det sker, men i højsæsonen er det op mod en tredjedel af afgangene. Vi sørger selvfølgelig for at have ekstra rundture og betaler udgifter i den forbindelse. Dette er ikke for at jage skræk i livet på jer, men for at være ærlige omkring togsituationen til Tibet.
Til dato har alle vore utallige grupper - en eneste undtaget - dog kørt på den givne dato.

Vi har godt 20 års erfaring med rejser i Tibet. Ovenstående skal ikke ses som afskrækkende, vi vil blot gerne informere om de reelle forhold ved at rejse i Tibet. Men uanset hvad man bliver udsat for i Tibet, vil det altid stå som en helt unik oplevelse - selv med de problemer, man kommer til at opleve undervejs.

Tibet er kort sagt fantastisk.