Manaslu Rundt trek

Skrevet af:

Det var et rigtigt trek uden den store dramatik og højdeudfordringer, generelt havde vi i gruppen næsten ingen problemer med mave, højde eller bagagen undervejs. Det var en helt igennem fantastisk ferie, med en masse dejlige mennesker, bjerge og ikke mindst oplevelser.

I går onsdag aften kom jeg hjem fra Nepal efter trek omkring Manaslu det 8 højeste bjerg i verden og det 7 højeste i Nepal, den eneste 8.000 m jeg nu ikke har set/fotograferet er Annapurna. Denne gang var det uden lillebror, og det er egentlig 4 år siden jeg sidst var på tur uden ham, så det var også en forandring, min teltmakker Karsten var dog en fin fyr og vi havde en fælles bekendt, Tommy.

Vi startede med rundtur i Kathmandu og så det sædvanlige; ligbrænding ved Pashupatinath, Bhoudanath stupaen samt Durbar Square, og dagen efter kørte vi ud af byen og på trek. Det var for mig første gang jeg kørte ud af Kathmandu og på trek, de andre gange har jeg altid fløjet ud på trek. Gruppen bestod af 8 deltagere og en dansk rejseleder, 5 kvinder og 4 mænd. Der var fire Nepal debutanter og tre der havde været der en gang før, så jeg var sammen med guiden den der havde mest Nepal erfaring. Vores lokale guide og øvrige hjælpere var rigtig gode og behagelige og vi havde bl.a. nogle kvindelige bærere så det var også en ny oplevelse.

Manaslu rundt ligger i Restricted Area, hvilket er et beskyttet område, hvor det kun er muligt at have telttrek, så vi mødte ikke mange trekkere og i visse byer/samfund var vi næsten en større attraktion end lokalbefolkningen var for os. Det var en meget intens og spændende oplevelse, at bo midt i deres byer og være omgivet af nysgerrige og interesserede mennesker, vi oplevede det som en meget positiv oplevelse. Vi startede i Samari Bhanjyang i 530m hvor vi overnattede ved Kiplings Homestay, det manglede dog en del i færdiggørelsen og selve huset havde meget lave lofter. Men det lå flot og havde en fantastisk udsigt. Det var meget varmt de første mange dage, jeg var meget glad for mine nye vandresko, så mine støvler blev kun anvendt i 6 dage ialt. Vi opfandt et nyt udtryk ”Hvide mænd må svede”, og det gjorde vi altså også meget, da solen skinnede de første 10 dage.

Selve området ved Manaslu dækker hele Nepals befolkningskludetæppe. På turens første del gik vi gennem basarbyer og større bygder med blandet befolkning som Magar, Gurung, Newar og kastefolk, såsom præstekasten brahmin og krigerkasten chhetri. Siden kom vi i mellemlandet og derefter startende i Namrun, Sho, hvor vi kom ind i det buddhistiske land, et ægte og frit Tibet, beliggende i Transhimalaya, nord for den principielle hovedkæde og kun små 4 timer fra grænsen til Tibet. Her er områderne Nupri og Kutang og landsbyer, såsom Lho, Sama og Samdo. Her var vi i yakoksens land, et goldt sæterland med stenhuse, men en varm og gæstfri befolkning, med en fantastiks udsigt til de store bjerge som Ganesh Himal, Himalchuli og Manslus to toppe. Det kunne dog godt være lidt svært at se forskel på de forskellige folk men længere oppe var de tibetanske islæt meget tydeligt.

Vi havde et par hviledage undervejs mod passet, hvor vi var nogle der gik op til en gletscher i 4700m og på en anden dag op til Manaslu basecamp i 4500m, her blev der taget billeder af en masse gribbe. Et par dage inden turens højdepunkt begyndte det at sne, Olsen er jo med på trekket, så det var koldt og det var her jeg begyndte at lyne soveposen, det var lidt befriende at få lidt kulde. Selve ”topdagen” startede midt om natten og gik over passet Lakya La i ca. 5200m og det blev hurtigt varmt på den stejle nedtur. I passet kunne vi se Annapurna II på 7900m men ikke den højeste top. Det gik fint for alle med at komme op over her, men Olsen løb i forvejen nedad til Bhimtang. Her skulle vi have en hviledag, men den sprang vi over og gik nedad på turens vel nok flotteste og mest afvekslende dag. Det var fantastisk at gå gennem skovområder med lidt sne, store træer, fyr, birk mv. og ikke mindst de blomstrende Rhododendron træer på 20-30 meters højde. Det var en helt fantastisk dag.

Efter dette kom vi til Dharepani og ud af Restricted Area og ind på Annapurna Rundt trekket, hvor vi de sidste 4 dage gik mod strømmen af trekkere, det var faktisk lidt deprimerende at gå denne vej, da de forsøger at lave en vej op på dette stykke. Jeg var glad for at skulle gå nedad på dette stykke da det var meget varmt og støvet og en mindre charmerende del af Nepal. Vores Guide Jens Christian, sagde med et smil da også at det var ”forbudt” for sådan en som mig at tage på Annapurna Rundt, da jeg ville blive skuffet.

Vi sluttede med 3 dage i Kathmandu, denne dejlige heksekedel med en masse spændende oplevelser, restauranter af divergerende kvalitet, øller bl.a. en ny øl Nepal Ice som jeg ikke har smagt før, Bhaktapur, Patan med museum samt andet i Thamel og omegn. Vi havde en flyvetur til Delhi og en overnatning af en ret kort varighed, så vi fik ikke set så meget af Delhi.

Jeg tror det tager lidt tid at få bearbejdet alle indtrykkene fra ferien, den levede helt op til forventningerne og mere til. Jeg er stadig lidt træt efter turen og er egentlig ikke kommet mentalt hjem endnu, så det har været en stille dag på kontoret for Olsen.

Husk nu at tage til dette dejlige land Nepal med de fantastiske bjerge og dejlige mennesker.

Med venlig hilsen
Lars Olsen

Læs om mulighederne for Manaslu trekking her: